בחור ישיבה בא לפני בימיו האחרונים של חודש אב, ושפך את מר לבו שהנה בעוד יומיים מסתיימים ימי חופשת 'בין הזמנים' ומתחיל 'זמן אלול' בישיבה, אך לצערו הרב אין לו שום חשק ורצון לשבת ללמוד תורה, והוא מרגיש כאילו ראשו נסתם לדברי התורה
הצטערתי לשמוע על תחושותיו, ואמרתי לו: "בודאי יודע אתה שכאשר יש לאדם התקף לב, הדבר נובע מסתימה בעורקים. ככל שהסתימה רבה כך ההתקף קשה, וכדי לטפל בעניין ישנו צורך מיידי לעשות לאדם צינטור – לפתוח את הסתימה שבעורקים, וכך הדם יכול שוב לזרום אל הלב וממנו ללא כל מכשלה
שתקתי מעט, וכשראיתי שהבחור מסכים איתי המשכתי
"באותו אופן, כאשר יהודי סובל מסתימה רוחנית בלבו – סתימה זו מפריעה לו ללמוד תורה מתוך רצון ושמחה, ועל כן ישנו צורך מיידי להסיר את הסתימה הזו מן הלב
עליך לפשפש במעשיך ולברר לעצמך מדוע נגרמו לך סתימות הלב והמוח לדברי התורה. ייתכן והן קרו כתוצאה משמיעת דבר איסור בימי בין הזמנים או מראיית דבר אסור. גם אכילת מאכל לא כשר יכולה לטמטם את לבו של האדם ולהסיר את התלהבותו מעבודת ה
לאחר שתמצא את מקור הסתימה ואת הסיבה לכך שהיא נוצרה – שוב בתשובה על מעשיך, ואז החשק ללימוד התורה יחזור לשכון בתוך לבך ותזכה ללמוד תורה ולעבוד את ה' מתוך שמחה וקורת רוח"
